Podsumowanie na rynku powierzchni handlowych
Międzynarodowa firma doradcza JLL przygotowała podsumowanie roku 2015 r. na rynku powierzchni handlowych w Polsce. Podaż nowoczesnej powierzchni handlowej na początku grudnia wynosiła blisko 13 mln mkw. Największy procent udziału w nim miały centra handlowe (9,3 mln mkw.), dalej parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe (3,5 mln mkw.) oraz centra wyprzedażowe (0,2 mln mkw.).
Średnie nasycenie powierzchnią w centrach handlowych wynosi 241 mkw. na 1000 mieszkańców i jest to wynik powyżej średniej europejskiej, ale poniżej średniej Europy Zachodniej.
„To był dobry rok na rynku powierzchni handlowych w Polsce. Do dzisiaj oddano do użytku obiekty handlowe o łącznej powierzchni 650 000 mkw. – o 33% więcej niż w 2014 roku. Obecnie w budowie jest 566 000 mkw., z czego 94% przypada na centra handlowe. Odnotowaliśmy wzrost sprzedaży detalicznej i dobre wyniki PKB. Poziom siły nabywczej i coraz większa świadomość znaczenia marek wśród Polaków wpływa na decyzje o debiutach i ekspansjach.” – mówi Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL.
1 styczeń – początek grudnia to czas największej aktywności inwestorów w segmencie handlowym. właścicieli zmieniły obiekty o łącznej wartości ok. 1,725 mld euro. To najlepszy wynik od 2006 r.
„Największe tegoroczne transakcje inwestycyjne to sprzedaż centrum handlowego Riviera w Gdyni za 291 – 300 mln euro oraz Starego Browaru w Poznaniu. Inwestorzy handlowi interesują się w największym stopniu produktami typu 'prime’ w głównych aglomeracjach, jednak obiekty o mocnej pozycji na mniejszych rynkach również znajdują nabywców, czego przykładem są tegoroczne transakcje sprzedaży Karolinki w Opolu, Pogorii w Dąbrowie Górniczej, Focus Park w Rybniku, Solaris w Opolu, CH Platan w Zabrzu, czy Sarniego Stoku i Sfery w Bielsku – Białej” – informuje Agata Sekuła, Dyrektor Działu Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej JLL.
Sprawdź ceny najmu powierzchni handlowej
Źródło: jll.pl
fot. pixabay.com