Plany budowy Centralnego Portu Lotniczego
Obecnie w naszym kraju funkcjonuje 10 portów lotniczych. Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk twierdzi, że ze względu na dynamiczny rozwój tej dziedziny transport, niezbędne są w Polsce kolejne inwestycje w infrastrukturę lotniczą.
Zdaniem ministra granica wydolności obecnie funkcjonujących portów lotniczych to 30 mln pasażerów rocznie. To – według Grabarczyka – wymusza nie tylko rozbudowę istniejących portów, ale również nowe inwestycje. Jedną z najważniejszych byłaby budowa Centralnego Portu Lotniczego (CPL), który odgrywałby ważną rolę nie tylko w polskim systemie lotnisk, ale i europejskim. Minister poinformował, że z przeprowadzonych analiz wynika, iż optymalnym miejscem dla budowy CPL są tereny między Warszawą a Łodzią, okolice skrzyżowania autostrad A1 i A2 oraz linii kolei dużych prędkości Warszawa-Łódź-Poznań-Wrocław.
Według przygotowanego dla resortu infrastruktury opracowania, budowę CPL powinno rozpocząć się w 2013 roku, a lotnisko powinno funkcjonować siedem lat później. „Szacowany koszt budowy portu, biorąc aktualne ceny, wyniósłby ponad 3 mld euro” – powiedział Grabarczyk. Przy realizacji inwestycji brane jest pod uwagę partnerstwo publiczno-prywatne.
Szef resortu zaznaczył, że zanim podjęte zostaną ostateczne decyzje dotyczące CPL ministerstwo zaproponuje debatę oraz cykl konferencji na ten temat. Będą rozmowy z przedstawicielami portów regionalnych, ważny głos będą mieli samorządowcy.
Źródło PAP, Photo by marcij (CC-BY)