Kupujący rządzą na rynku mieszkaniowym!
W lutym poprawiło się położenie osób chcących kupić mieszkanie. Taki wniosek można wysunąć analizując wykres Indeksu Dopasowania Cenowego Emmerson S.A., na którym w ubiegłym miesiącu odnotowano wyraźny spadek.
Obecnie odczyt Indeksu wskazuje 95,7 punktów, znajduje się, więc na najniższym poziomie od ponad dwóch lat. Oznacza to korzystniejszą sytuację nabywców, którzy mogą oczekiwać większych upustów cenowych w trakcie negocjacji z osobami szukającymi chętnych na swoje mieszkania. Taka interpretacja wynika z metodologii Indeksu, która jest oparta na różnicach między początkowymi oraz transakcyjnymi cenami mieszkań z drugiej ręki, na pięciu głównych rynkach mieszkaniowych w Polsce. Wydaje się, że na bardziej „miękkie” stanowisko właścicieli lokali mieszkalnych przekłada się już coraz bardziej realna perspektywa nadejścia drugiej fali kryzysu. Związana z nią niepewność, co do rozwoju sytuacji gospodarczej sprawia, że Polacy bardziej pilnują dzisiaj swoich portfeli. W związku z tym część osób planujących przeprowadzkę zapewne wstrzyma się z kupnem mieszkania, odkładając ostateczną decyzję w oczekiwaniu na nadejście lepszych czasów. W takiej sytuacji w najbliższej przyszłości może być trudniej sprzedać mieszkanie, a głównym czynnikiem przyciągającym uwagę potencjalnych chętnych będzie przede wszystkim jego niska cena całkowita.
Analiza transakcji mieszkaniami z rynku wtórnego w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu i Gdańsku, w których pośredniczyła firma Emmerson S.A. wskazuje, że w poprzednim miesiącu największe upusty cenowe udało się wytargować osobom kupującym najmniejsze mieszkania. W przypadku takich lokali o metrażu do 40 mkw. średnia obniżka wyniosła 5,3%. Nieco mniej, bo równe 5% udało się uzyskać w negocjacjach osobom zainteresowanym największymi mieszkaniami, których powierzchnia przekracza 80 mkw. Z kolei osoby wystawiające na sprzedaż lokale mieszkalne z segmentu od 60 do 80 mkw. były skłonne zejść z początkowej ceny średnio o 4,4%. Najmniejszej obniżki mogli spodziewać się chętni na lokale z segmentu popularnego, a więc tych o powierzchni od 40 do 60 mkw., które cieszą się największym wzięciem wśród kupujących. W tym wypadku średni rabat wyniósł 3,9%.
Emmerson S.A.