Jaki biznes otworzyć na osiedlu mieszkaniowym?
Tak jak trudno sobie dziś wyobrazić pejzaż polskich miast bez galerii handlowych, tak samo ciężko byłoby funkcjonować mieszkańcom śródmiejskich i podmiejskich dzielnic bez osiedlowych lokali użytkowych, w których mieszczą się sklep, zakład fryzjerski czy różnego rodzaju prywatne gabinety medyczne. I choć część handlu przeniosła się do wielkopowierzchniowych sklepów, to jednak osiedlowe usługi wciąż są doskonałym sposobem na intratny biznes.
Jak zatem wybrać biznes, który trafi bezpośrednio w gusta mieszkańców i bez czego lokatorzy osiedli wręcz nie mogą się obejść? Poniżej kilka wskazówek.
Lokalizacja
Specjaliści zgodnie twierdzą, że najważniejszą sprawą podczas tworzenia własnego biznesu jest odpowiednia lokalizacja. To, gdzie powstanie nowy lokal handlowy czy gastronomiczny, często przesądza o jego sukcesie. Wielkie aglomeracje mają w osiedlach mieszkaniowych ogromny potencjał handlowy. Polscy konsumenci, mimo ogromu centrów handlowych, bardzo chętnie robią zakupy w małych sklepach, blisko miejsca zamieszkania. Odwiedzając je średnio co drugi dzień zostawiają kilkadziesiąt a nawet kilkaset złotych tygodniowo. Największy potencjał kryje się w nowo powstałych i niejako autonomicznych osiedlach. Tworzą one swoiste mini miasteczka z dobrze zaplanowaną i niezależną infrastrukturą, w postaci lokali handlowych i usługowych usytuowanych najczęściej na parterze budynków mieszkalnych. Po pierwsze na nowych osiedlach niema często konkurencji w postaci wielkich sieci handlowych czy dużej liczby punktów usługowych, po drugie niejako w pakiecie z lokalizacją, otrzymujemy dużą grupę nowych mieszkańców, będących naszymi potencjalnymi klientami. Co ważne klienci Ci bardzo często na nowo muszą tworzyć swoje zakupowe przyzwyczajenia.
Baza klientów
Zakładając swój biznes na osiedlu należy przede wszystkim wziąć pod uwagę liczbę mieszkańców zamieszkujących dane miejsce oraz konkurencję, która może być naszym rynkowym rywalem. Należy się też zastanowić nad tym, co jest w danej lokalizacji potrzebne i jaka nisza jest niewypełniona. – Nowe osiedle mieszkaniowe niesie ze sobą wielki potencjał. Dostrzegli to również klienci, którzy zakupili od nas lokale użytkowe na Osiedlu Hevelia. Pomimo sąsiedztwa dyskontów jednym z pierwszych uruchomionych lokali był sieciowy sklep spożywczy, których w okolicy po prostu brakowało. Niewątpliwie budując osiedle na ponad 170 mieszkań, zwiększyliśmy handlową atrakcyjność okolicy, tworząc jednocześnie bazę lokali usługowych, które z tego potencjału mogą skorzystać – mówi Iwona Chmielewska z Monday Development. Decydując się na wybór typu osiedlowego biznesu należy wziąć pod uwagę strukturę demograficzną osiedla, przyzwyczajenia mieszkańców oraz ich styl życia i potrzeby.
Jaki typ biznesu wybrać?
Zdefiniowanie potrzeb mieszkańców danego osiedla może okazać się kluczem do sukcesu przy wyborze rodzaju osiedlowego biznesu. Każdy człowiek musi jeść i to zawsze będzie najbezpieczniejsza forma osiedlowego interesu. Wybierając jednak ten rodzaj działalności musimy zastanowić się czy otwieramy własny sklep czy może jakąś inwestycję franczyzową. Z punktu widzenia mieszkańców osiedla kluczowe jest by taki punkt był otwarty w godzinach dostosowanych do ich potrzeb. Może być tak, że najwięcej klientów będzie odwiedzać sklep w późnych godzinach popołudniowych i nocnych oraz w soboty i niedziele. Nieodzownym elementem infrastruktury osiedla są też apteki, które stanowią jedne z najbardziej intratnych małych biznesów. Wielu ekspertów jako atrakcyjny pomysł na osiedlowy interes wskazuje także przedszkole lub kluby malucha. W „młodych” budynkach mieszkalnych ten kierunek może okazać się przysłowiową żyłą złota. – Klienci, zainteresowani zakupem lokali usługowych na Osiedlu Hevelia czy Osiedlu Czarnieckiego zainteresowani byli założeniem zakładów fryzjerskich, salonów kosmetycznych czy prywatnych gabinetów lekarskich. To najczęściej pojawiające się usługi, dla których bazą klientów są nie tylko nowi mieszkańcy osiedla ale również ci, którzy mieszkają po sąsiedzku. – mówi Iwona Chmielewska. – Większość z tych punktów istnieje już kilkanaście miesięcy, a więc powstały niedługo po zakończeniu realizacji inwestycji – dodaje. Warto też zaznaczyć, że biznesami z potencjałem na osiedlach mogą być lokale gastronomiczne, kioski z prasą czy filie banków i agencje ubezpieczeniowe.
Specjaliści zgodnie twierdzą, że najlepszą lokalizacją dla osiedlowego biznesu są nowo powstające bloki i kompleksy mieszkalne, które wraz z nowoczesnym lokalem dają rzeszę potencjalnych klientów. Taki biznes po sąsiedzku pozwala zbudować więź z klientami, która z pewnością przełoży się na ich lojalność, a co za tym idzie rozwój prowadzonej działalności handlowej bądź usługowej.