Dostęp do kuchni i własne biurko już nie wystarczą. Pracownicy częściej odrzucają oferty ze względu na zły wygląd biura.

Dostęp do kuchni i własne biurko już nie wystarczą. Pracownicy częściej odrzucają oferty  ze względu na zły wygląd biura.
Możliwość komentowania Dostęp do kuchni i własne biurko już nie wystarczą. Pracownicy częściej odrzucają oferty ze względu na zły wygląd biura. została wyłączona, 17/07/2018, przez␣, w␣Augustów, Białystok, Gdańsk, Gdynia, Katowice, Kielce, Koszalin, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Poznań, Sopot, Szczecin, Toruń, Tychy, Warszawa, Wrocław
  • Ponad jedna czwarta polskich pracowników biurowych odrzuciła ofertę pracy ze względu na niewłaściwy wygląd biura.

  • Według jednej piątej respondentów ich środowisko biurowe sprawia, że czują się zmęczeni, dodatkowo część z nich odczuwa stres i znudzenie.

  • Pracownicy polskich biur wskazują proste udogodnienia, które poprawią ich otoczenie biurowe: klimatyzacja, lepsze oświetlenie i więcej terenów zielonych.

Nie od dziś wiadomo, że na rynku pracy to pracownicy dyktują warunki. Choć dla zdecydowanej większości z nich wciąż najbardziej liczą się wynagrodzenie i dodatkowe benefity, okazuje się, że aranżacja i wyposażenie biura ma dla nich też istotne znaczenie. Warto wsłuchać się w potrzeby i oczekiwania członków własnego zespołu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Mindspace – pracownicy biurowi w Polsce chcą pracować w przyjaznym, dobrze urządzonym miejscu, które daje im poczucie prywatności, ale też zachęca do współpracy i integracji z innymi osobami.

Najnowsze badanie przeprowadzone przez One Poll na zlecenie Mindspace – globalnego operatora przestrzeni coworkingowych pokazuje, że aranżacja i układ miejsca pracy jest jednym z kluczowych czynników wpływających na samopoczucie i zdrowie polskich pracowników biurowych. Jedna piąta ankietowanych wskazała, że ich środowisko pracy sprawia, że czują się w nim zmęczeni, 13% wskazało na odczuwanie stresu, a 12% badanych czuje się znudzonych. Respondenci zgodnie przyznają, że w skupieniu i efektywnej pracy najbardziej przeszkadzają im głośni współpracownicy (44%) i rozpraszanie przez kolegów (blisko 37%). W swoim biurze najchętniej widzieliby pokoje do cichej pracy oraz dostęp do miejsc, w których mogą odpocząć lub pracować w skupieniu, np. ogród lub taras. Obie odpowiedzi wskazało prawie 30% badanych.

Badanie potwierdza, że firmy nie powinny lekceważyć kwestii designu i wyposażenia biur, jeśli zależy im na samopoczuciu, motywacji i efektywności swoich pracowników. Wyniki ankiety wskazują, że ponad jedna czwarta badanych (27%) odrzuciła ofertę pracy ze względu na niewłaściwy wygląd biura lub brak udogodnień.

Zgodnie z oczekiwaniami, wielu respondentów ma dostęp do udogodnień, takich jak kuchnia (65%), sale konferencyjne (56%) czy ekspres do kawy (69%), jednak pracownicy w swoich biurach chętnie widzieliby także klimatyzację (40%), lepsze oświetlenie (33%), wygodne meble, np. sofy lub kanapy (29%) czy więcej terenów zielonych do ich dyspozycji (24%).

Choć 95% respondentów przyznaje, że w swoim miejscu pracy posiada własne biurko, z którego zawsze lub zazwyczaj korzysta, widać zapotrzebowanie na elastyczny model pracy wśród pracowników polskich biur. Taką formę oferuje i wspiera blisko 60% firm. Pracownicy, którzy nie posiadają takiej możliwości, chcieliby mieć dostęp do biura 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, by móc pracować w godzinach, które najbardziej im odpowiadają.

Rośnie także odsetek osób, którym zdarza się pracować poza biurem – w domu, w przestrzeni coworkingowej lub w kawiarniach. Jedna piąta respondentów korzystała z coworkingu. Choć nie wszyscy respondenci wiedzą, czym charakteryzuje się tego typu rozwiązanie biurowe, część z nich przyznaje, że chętnie skorzystałoby z takiej możliwości, gdyby nadarzyła się ku temu okazja.

Niski odsetek osób zainteresowanych rozwiązaniami coworkingowymi wynika przede wszystkim z niewiedzy. Na polskim rynku biurowym idea przestrzeni coworkingowych wciąż jest nowym, ale dynamicznie rozwijającym się trendem. Nie wszyscy mają świadomość, że tego typu powierzchnie są dedykowane nie tylko freelancerom i raczkującym startupom, ale też MŚP, czy też zespołom projektowym dużych korporacji. Znaleźliśmy sposób, by sprostać wymaganiom polskich pracowników biurowych, wśród których dominuje tradycyjne rozumienie przestrzeni biurowej oraz potrzeba stabilizacji, również w miejscu pracy – np. posiadania własnego biurka – 90% naszych przestrzeni coworkingowych zajmują prywatne, zamykane biura. Pozostała część to miejsca wspólne – pięknie urządzone, w pełni wyposażone kuchnie, przestrzeń do organizacji wydarzeń specjalnych, lounge – miejsca, w których pracownicy różnych firm mogą się spotykać i integrować. Badania wykazały, że takich przestrzeni brakuje w tradycyjnych strukturach firm – komentuje Dan Zakai, współzałożyciel i prezes zarządu Mindspace, globalnego operatora przestrzeni coworkingowych.

Zdecydowana większość – blisko 70% badanych – zgadza się, że obecny układ, aranżacja i design w miejscu pracy sprzyja współpracy oraz nawiązywaniu kontaktów z innymi zespołami i osobami w organizacji. Mimo to, w firmach brakuje miejsc do nieformalnych spotkań i kreatywnych przestrzeni do swobodnej dyskusji, gdzie pracownicy mogą wymieniać się pomysłami i doświadczeniami, nawiązywać współpracę i nowe znajomości – wskazała blisko 1/3 respondentów.

Co roku przeprowadzamy również ankietę wśród członków Mindspace na całym świecie, która bada poziom ich satysfakcji. Ważne jest dla nas, by mieć świadomość, jakie rozwiązania się sprawdzają, a co wymaga zmian i ulepszeń. Tegoroczne wyniki bardzo nas cieszą. Aż 94% respondentów poleciłoby przestrzeń coworkingową Mindspace swoim znajomym. Dzięki wynikom badania widzimy, że nasz koncept świetnie przyjmuje się na różnych rynkach – także w Polsce. Członkowie Mindspace Koszyki w Warszawie doceniają niekwestionowany poziom obsługi, przynależność do międzynarodowej wspólnoty, możliwości networkingu oraz rozwoju – zarówno na poziomie zawodowym, jak i prywatnym. Ponad 3/4 badanych przyznało, że w warszawskiej lokalizacji Mindspace czują się bardziej kreatywni i produktywni (68%), w porównaniu do miejsca, w którym poprzednio pracowali. Przestrzeń coworkingowa to także sposób na poszerzanie sieci biznesowej i grona znajomych – zgadza się z tym blisko 60% badanych członków Mindspace globalnie – dodaje Dan Zakai.

Przestrzenie coworkingowe Mindspace słyną z inspirującego designu, tworzonego przez lokalnych i międzynarodowych artystów. Społeczność Mindspace skupia już 14 000 członków: pracowników korporacji, start-upów, innowacyjnych zespołów wiodących na świecie firm, MŚP, przedsiębiorców oraz freelancerów, którzy korzystają z cotygodniowego networkingu, branżowych spotkań i happy hours. Mindspace posiada 28 lokalizacji na całym świecie – w Warszawie, Berlinie, Bukareszcie, Monachium, Hamburgu, Frankfurcie, Londynie, San Francisco, Waszyngtonie D.C., Tel Awiwie oraz w Amsterdamie i Utrechcie. Osoby posiadające członkostwo w Mindspace Koszyki w Warszawie mogą korzystać z pozostałych lokalizacji bez dodatkowych kosztów.

O badaniu:

Badanie przeprowadziła firma badawcza One Poll na zlecenie Mindspace. Ankietę przeprowadzono wśród 1000 pracowników biurowych w całej Polsce, w czerwcu 2018 r.

Omnie Justyna Krasnodebska

Jestem studentką Politechniki Warszawskiej. Współpracuje z szybko.pl od lutego 2018 roku.