Kupić – nie kupić?

Kupić – nie kupić?
Możliwość komentowania Kupić – nie kupić? została wyłączona, 05/07/2011, przez␣, w␣bez kategorii, mieszkaniowe, porady

Kolejny fragment książki „Jak korzystnie kupić lub sprzedać mieszkanie” autorstwa Jacka Chołoniewskiego. Książkę tę można kupić na www.JakKupicMieszkanie.net . Użytkownicy portalu abcNieruchomości do każdej zamówionej książki otrzymają oryginalny prezent – płaską lupę o formacie karty kredytowej w estetycznym pokrowcu. Aby otrzymać ten prezent należy podać przy zakupie kod promocji: ABC.

Zanim podejmiesz decyzję o kupnie mieszkania, na pewno obejrzysz kilka najbardziej interesujących cię ofert. Zazwyczaj bywa tak, że motywacją do oglądania kolejnych lokali jest fakt, że w każdym z dotychczas oglądanych, coś kupującemu „nie pasuje”. Ale nie zawsze, bo przecież nawet, gdy pierwsze obejrzane mieszkanie bardzo ci się spodoba, to i tak obejrzysz kilka następnych choćby po to, aby sprawdzić czy nie można znaleźć czegoś jeszcze bardziej interesującego.

Ale może się zdarzyć, że obejrzysz nawet kilkanaście mieszkań, i żadne z nich nie spełni wystarczająco twoich wymagań. Co wtedy? Możesz:

–        Nadal oglądać kolejne lokale bez zmiany kryteriów, jakie musi spełniać mieszkanie.

–        Zmienić te kryteria i jeszcze raz zastanowić się nad oglądanymi już wcześniej lokalami.

–        Zrezygnować z kupna.

Przedłużające się poszukiwania odpowiedniego mieszkania mogą znużyć i zniechęcić. Łatwo wtedy o pochopną, niezbyt przemyślaną decyzję. Dobrym rozwiązaniem w takiej sytuacji bywa zrobienie sobie przerwy w zajmowaniu się tą sprawą.

Czasem jest odwrotnie: znajdziesz kilka mieszkań, które ci się podobają i nie wiesz, na które się zdecydować. Pomocne może być wtedy wypisanie na kartce i porównanie zalet i wad każdego z nich.

Bądź przygotowany na to, że po podjęciu ostatecznej decyzji możesz mieć wątpliwości czy postąpiłeś słusznie. Jest to znany w psychologii mechanizm zwany dysonansem postdecyzyjnym, który praktycznie zawsze towarzyszy sytuacji wyboru spośród kilku możliwości (i jest tym silniejszy im poważniejszej decyzji dotyczy). Po dokonaniu wyboru zaczyna ci być szkoda tych ofert, które odrzuciłeś. Mam nadzieję, że wiedza o powszechności tego zjawiska pomoże ci się uporać z tym przykrym uczuciem.

Tagi:␣
adEstymator

Omnie Jacek Chołoniewski

Niezależny analityk i dziennikarz ekonomiczny. Były pracownik naukowy PAN i UW, doktor nauk fizycznych. Dyrektor generalny wydawnictwa Estymator.