Nowe galerie handlowe
W tym roku czekają nas otwarcia kolejnych centów handlowych, a zainteresowanie inwestorów polskim rynkiem powierzchni komercyjnych nie słabnie
Eksperci zgodnie podają, że w 2012 roku, podobnie jak rok wcześniej, inwestorzy wydali na naszym rynku nieruchomości komercyjnych około 2,5 mld euro. Polska była w minionym roku najbardziej aktywnym rynkiem, jeśli chodzi o lokowanie kapitału w nieruchomości komercyjne w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Już kolejny rok polski rynek nieruchomości komercyjnych opiera się negatywnemu trendowi w gospodarce światowej. Specjaliści oceniają, że w 2013 roku zainteresowanie polskimi nieruchomościami komercyjnymi pozostać na podobnym poziomie. Szczególnie wysoki popyt utrzymuje się na powierzchnie biurowe i handlowe.
Na rynku obiektów handlowych w 2012 roku miały miejsce dwie spektakularne transakcje: sprzedaż łódzkiej Manufaktury i stołecznego kompleksu handlowo-biurowego Złote Tarasy. Warszawa jest największym rynkiem powierzchni komercyjnych w kraju. Chętnie lokują w niej swoje placówki popularne światowe marki. Z raportu Destination Europe 2013 firmy doradczej Jones Lang LaSalle wynika, że nasza stolica zajmuje 19. miejsce pod względem atrakcyjności dla międzynarodowych sieci handlowych. Wyprzedza takie miasta jak np. Bruksela, Zurych, Sztokholm, Lyon, czy Kopenhaga.
Nowe otwarcia
Rynek powierzchni handlowych wciąż się rozwija. Na ten rok zaplanowane zostało otwarcie wielu kolejnych obiektów handlowych. Jak podaje Jones Lang LaSalle, w 2102 roku rynek wzbogacił się o 415 tys. mkw. Powstało 16 nowych centrów handlowych. Oddano do użytku obiekty nie tylko w największych miastach takich jak Wrocław, Lublin i Gdynia, ale również w wielu mniejszych ośrodkach m.in. w Kielcach, Gorzowie Wielkopolskim, czy Kędzierzynie-Koźlu.
W roku bieżącym według analityków Jones Lang LaSalle nowa podaż będzie jeszcze większa. W Polsce jest w budowie 690 tys. mkw. centrów handlowych, z czego przeważająca większość ma być oddana do użytku w 2013 roku. Na rynku pojawi się 25 nowych galerii, prognozuje Jones Lang LaSalle. Specjaliści obliczają, że 37 proc. budowanej powierzchni powstanie w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców.
Trend związany z budową galerii w mniejszych miastach słabnie i teraz inwestorzy znów poszukują lokalizacji w największych aglomeracjach lub ich pobliżu. Planowane są tam jednak mniejsze obiekty, bo nie ma już zbyt dużo miejsca na ogromne galerie handlowe. Wśród obiektów oddawanych do użytku w ciągu najbliższych dwóch lat przeważać będą małe i średnie centra zakupowe.
Duże miasta na celowniku inwestorów
Inwestorzy zauważyli rynkowe luki i w dużych miastach lub ich okolicy budują niewielkie galerie handlowe o znaczeniu lokalnym. Nowe mniejsze centra planowane są w miejscach, w których mieszkańcy dużych miast i ich obrzeży nie mieli dotąd szans na wygodne zakupy. Należy do nich Podkowa Leśna koło Warszawy, czy Skórzewo pod Poznaniem. Także w samym mieście, na poznańskim Dębcu planowana jest budowa centrum handlowego, bo dotąd brakowało w tym rejonie nowoczesnego obiektu handlowego. Kompleks stanie w pobliżu Lasku Dębińskiego, w sąsiedztwie budowanego osiedla Red Park przy ulicy 28 Czerwca 56. Na powierzchni 9,7 tys. mkw. powierzchni znajdą się sklepy, punkty usługowe i market spożywczy.
Nowe obiekty handlowe w 2013 roku powstawać będą zarówno w dużych, jak i mniejszych miastach. Do największych należy Europa Centralna w Gliwicach, Wzgórze w Gdyni, Galeria Katowicka, Poznań Główny City Center, czy Auchan Bronowice w Krakowie. Z nowych obiektów handlowych będą mogli korzystać m.in. mieszkańcy takich miast jak Inowrocław, Siedlce, czy Kalisz.