Zakupy grupowe w branży hotelarskiej – czy to się opłaca?

Zakupy grupowe w branży hotelarskiej – czy to się opłaca?
Możliwość komentowania Zakupy grupowe w branży hotelarskiej – czy to się opłaca? została wyłączona, 11/06/2012, przez␣, w␣dolnośląskie, prawo, regiony, Uncategorized

Zakupy grupowe biją rekordy popularności i stały się niekwestionowanym fenomenem na polskich rynku internetowym. Każdego dnia miliony Polaków otrzymują newslettery z serwisów oferujących zakupy grupowe. Gruper, Groupon, Citydeal, Citeam – to chyba najpopularniejsze z nich, które prócz usług kosmetycznych, zniżek gastronomicznych czy kursów online, proponują również pakiety pobytowe i usługi hotelowe. Promocyjna cena sięgająca co najmniej 60% rabatu, zniżka na dodatkowe usługi i możliwość wyboru terminu – tylko gdzie tkwi haczyk?

 

Zakupy grupowe sposobem na pustki?

Użytkownicy jednego z portalu zakupów grupowych od początku 2012 roku kupili oferty turystyczno-hotelarskie o łącznej wartości ponad miliona złotych. W branży zakupów grupowych, popyt na taki rodzaj ofert nie maleje i to niezależnie od sezonu, bowiem termin na wykorzystanie kuponu trwa przynajmniej pól roku. Polacy kochają zakupy grupowe, a kuszące zniżki, rabaty i oferty specjalne nie dają o sobie zapomnieć, nęcą i przyciągają niczym magnes. Im oferta tańsza a rabat większy – tym lepsza sprzedaż. Branża hotelarska aktywnie włączyła się w ten nowatorski, internetowy kanał sprzedaży, bowiem odkryła możliwość dotarcia do nowej grupy docelowej, czyli osób szukających promocji i lubiących korzystać z różnych form turystyki czy pakietów hotelowych. Pakiet dla dwojga z butelką wina i wstępem do jacuzzi 60% taniej, tygodniowy pobyt nad morzem z 6 noclegami i pełnym wyżywieniem z 80% rabatem czy wiosenne grillowanie pod Tatrami dla 4 osób na trzy dni za 1/4 ceny to okazje, obok na które ciężko pozostać obojętnym. Oczywiście kupon nie musi być wykorzystany od razu – trzeba jedynie pilnować terminu ostatecznego i przed jego upływem skontaktować się z obiektem, do którego kupiliśmy voucher po okazyjnej cenie. Czy takie usługi są jednak opłacalne dla hotelarzy, tych małych, prowadzących pojedyncze pensjonaty i potentatów, zarządzających wielkimi obiektami?

Okazuje się, że hotelarze chętnie wystawiają oferty pobytowe swoich obiektów, a zalet wymieniają przynajmniej kilka.

– Dotarcie do nowej grupy zainteresowanych, którzy mogą powrócić, reklama w postaci naszej oferty przesyłanej w formie newslettera do subskrybentów serwisu zakupowego, przekładająca się na imponujący wzrost wejść na stronę pensjonatu czy promocja usług niszowych lub nowości. Oczywiście zdaję sobie sprawę z tego, że większość osób, które decyduje się skorzystać z oferty hotelu na portalu zakupów grupowych szuka atrakcji i nigdy więcej nie pojawi się już u nas, jednak są tacy, którzy powracają, nie czekając na kolejną ofertę promocyjną i polecają nas swoim znajomym. Jeżeli mówimy o rentowności wystawienia oferty hotelowej to ważne jest, aby skonstruować taki pakiet, który będzie atrakcyjny dla gościa, a dla nas opłacalny. Nie obiecujmy „gruszek na wierzbie”, bo niezadowoleni goście potrafią zepsuć to, na co pracowało się latami – przestrzega Marcin Piaścik, właściciel Pensjonatu *** Karkonoski w Karpaczu, który regularnie wystawia oferty w serwisach zakupów grupowych.

 

Tworzenie oferty

Każdy przedsiębiorca, który decyduje się wystawić swoją ofertę w serwisie zakupów grupowych, musi przede wszystkim wybrać korzystną dla siebie platformę. Niby wszystkie oferują to samo, ba, nawet podobnie wyglądają, jednak różnice widoczne są gołym okiem w warunkach finansowych podsyłanej do klienta biznesowego umowy. Wybór jest naprawdę ogromny: od lokalnych, serwisów zakupowych, specjalizujących się w danej branży, aż po ogólnopolskie, które zasięgiem obejmują cały kraj i posiadają niebywałej wielkości bazę subskrybentów. Ważne, aby zorientować się w  portalu, często bowiem okazuje się, że serwis pobiera ponad 50% prowizji i stawia ultimatum odnośnie minimalnego rabatu na 60%, a to, przy odliczeniu wszystkich kosztów – staje się dla hotelarza mało opłacalne. Prowizja od każdego sprzedanego kuponu jest ustalana indywidualnie, ale najczęściej oscyluje w przedziale od 15 do 50%. Uzależnione jest to od zasięgu danego portalu, liczby zarejestrowanych użytkowników i statystyk oglądalności. Im więcej osób, które otrzymają newsletter z ofertą – tym większa szansa na jej sprzedaż, ale i z pewnością – wyższa prowizja dla przedstawiciela portalu zakupowego. Niestety, realia marketingu internetowego są tak samo nieubłagane, jak w świecie realnym, a każda transakcja ma tutaj dodatkowo wymiar wizerunkowy. Na współpracy z portalem zakupów grupowych przedsiębiorca kokosów nie zarobi, jednak w sytuacji, kiedy promocja własna hotelu nie jest zadowalająca i goście nie rezerwują noclegów, warto pomyśleć o przyciągnięciu nowej klienteli i szerszej promocji w postaci kuponów. Trzeźwe spojrzenie na własne możliwości, dokładna analiza „mocy przerobowych”, zużycie sprzętu, mobilizacja pracowników i drobiazgowa strategia działania to pierwsze elementy, na których warto się skupić, by nie okazało się, że zamiast reklamy i sprzedaży będzie „strzał w kolano”.

 

Wskazówki dla hotelarzy

Strategia działania opracowana, kontakt z handlowcem z portalu zakupowego przygotowana – pozostaje stworzyć ciekawą, zachęcająca ofertę. Tutaj warto wziąć pod uwagę kilka istotnych kwestii. Po pierwsze, nie sprzedajemy po zaniżonej cenie usług ekskluzywnych, luksusowych, ponieważ po odliczeniu prowizji dla serwisu i naszych kosztów, wyjdziemy na minus. Lepiej zastanowić się nad wyborem innej formy reklamy i stworzyć taki pakiet usług, któremu obniżka ceny nie zaszkodzi jakości. Odpowiedzialny za przygotowanie oferty ze strony serwisu będzie nalegał na najwyższą jakość w najniższej cenie, ale nie ulegajmy i wytypujmy do promocji taki zakres produktów i usług, który naprawdę się opłaca i na sprzedaży którego nie popadniemy w długi. Po drugie, nie dajmy się zwieść namowom specjalistów z serwisu, którzy chcą oferować nawet 95% obniżenie ceny. Reguła to co najmniej 60-proc. zniżka w stosunku do ceny podstawowej. Trzeba się wtedy liczyć z tym, że kupony zostaną kupione przez osoby przypadkowe, polujące na wysokie rabaty i minimalne ceny, a przede wszystkim „łowców okazji”, którzy w innym przypadku nigdy nie wybraliby naszej bazy hotelowej. A zainteresowanie ciekawymi ofertami jest spore. Dba o to serwis, który codziennie rozsyła swoim użytkownikom e-mailem oferty, wśród których nie brak atrakcyjnych pakietów hotelowych czy wyjazdów. Do zakupów zachęca jeszcze jeden trick sprzedażowy: decyzję należy podjąć najczęściej tego samego dnia, o czym informuje licznik, pokazujący upływający czas i liczbę klientów, którzy już ofertę kupili. I po trzecie, zastanówmy się, czy będziemy w stanie przyjąć wszystkich gości z zakupów grupowych. Ustalmy limity sprzedaży kuponów, dokonajmy wyboru terminów i ilości miejsc noclegowych, by niezadowoleni goście nie zszargali nam dobrej opinii w Internecie.

W Internecie wrze

Internetowe fora, mass mailingi wysyłane codziennie do setek tysięcy subskrybentów, krzyczące fan page na profilach społecznościowych i tysiące promocji hotelowych dziennie to najpopularniejsza i najszerzej promowana forma reklamy. To nowe medium dociera do największej liczby użytkowników, czyli potencjalnych klientów, każdego dnia rośnie w siłę i umacnia się. Zakup pobytu w atrakcyjnej miejscowości i wybór oferty obiektu hotelowego na drugim końcu Polski z własnego fotela nie stanowi już problemu. Doskonałej jakości zdjęcia, wirtualne spacery po obiekcie czy szeroki zakres informacji o regionie i zabytkach czy mapy uatrakcyjniają przekaz reklamowy, skłaniają nowych gości do rezerwacji pobytu, więc przynoszą zamierzony w tej branży skutek. W przypadku korzystania z serwisu zakupów grupowych warto pamiętać o jednym: rzetelności opisów i zdrowym rozsądku.

Tagi:␣
front

Omnie NetFactory

NetFactory (www.netfactory.pl) to firma z dziedziny nowych technologii informatycznych, która zajmuje się doradztwem w zakresie wykorzystywania Internetu jako źródła pozyskiwania nowych klientów, tworzeniem stron WWW, skutecznym pozycjonowaniem w wyszukiwarkach, kompleksowym kreowaniem wizerunku firmy oraz prowadzeniem ponad 90 regionalnych serwisów turystycznych m.in.: www.karpacz.net , www.rewal.net.pl , www.sale-konferencyjne.pl, www.noclegi.net.pl, www.szklarska-poreba.pl , www.weekend-we-dwoje.pl i in. NetFactory, działając na rynku prawie 10 lat, współpracuje z ponad 1000 firm i instytucji z całego kraju oraz z zagranicy. Wychodząc naprzeciw zróżnicowanym oczekiwaniom naszych Klientów nie ograniczamy się tylko do tworzenia portali, stron internetowych czy pozycjonowania i promowania, lecz świadczymy również usługi szeroko rozumianego marketingu internetowego. Trzon zespołu firmy stanowią długoletni pracownicy, posiadający bogate doświadczenie rynkowe oraz najwyższej klasy specjaliści sukcesywni doszkalający się, by móc nadążyć za nowymi trendami marketingu internetowego.