Moda na kawalerki nie słabnie

Moda na kawalerki nie słabnie
Możliwość komentowania Moda na kawalerki nie słabnie została wyłączona, 03/08/2011, przez␣, w␣mieszkania

Kryzys finansowy z 2008 r. w bardzo istotny sposób wpłynął na preferencje mieszkaniowe Polaków. Od tamtej pory spadło wyraźnie zainteresowanie większymi lokalami, z kolei wzrosło zapotrzebowanie na mieszkania o mniejszej powierzchni, także te 1-pokojowe. W tym kontekście warto sprawdzić, jaką część w całej ofercie deweloperów stanowią obecnie kawalerki.

Odsetek kawalerek w całkowitej ofercie nowych mieszkań, II kwartał 2010 r. – II kwartał 2011 r. (Źródło: Raporty „Pierwotny rynek mieszkaniowy” dla poszczególnych miast, Dział Badań i Analiz firmy Emmerson S.A)

W Warszawie w okresie od II kwartału 2010 r. do II kwartału 2011 r. odnotowano nieznaczny wzrost udziału mieszkań 1-pokojowych. Trochę większy przyrost miał miejsce w grodzie Kraka, we Wrocławiu oraz w Gdańsku. Najbardziej podaż tego typu lokali zwiększyła się w Poznaniu. Należy jednak zaznaczyć, że w tym czasie zanotowano znaczny wzrost bezwzględnej liczby mieszkań deweloperskich w każdym z rozpatrywanych miast, co w jeszcze większym stopniu przełożyło się na wzrost ilości dostępnych najmniejszych lokali mieszkalnych. Stosunkowo niski odsetek kawalerek na stołecznym rynku jest spowodowany ich relatywnie szybką sprzedażą. Wysokie ceny nowych mieszkań w Warszawie sprawiają, że w trafiających na rynek inwestycjach deweloperskich, to właśnie takie mieszkania w pierwszej kolejności znajdują nowych właścicieli. Z kolei duży udział tego rodzaju lokali w Krakowie, Wrocławiu i Poznaniu wynika z faktu, że miasta te są dużymi ośrodkami akademickimi, ze znaczną liczbą studentów w całej populacji. Jakie ma to przełożenie na liczbę dostępnych na rynku kawalerek?

W tym miejscu trzeba zaznaczyć, że oferta takich lokali mieszkalnych na pewno nie jest skierowana do modelowej rodziny 2+2, ani też oczywiście do osób dysponujących wyższymi od przeciętnej zdolnościami finansowymi. Najmniejsze mieszkania znajdują zainteresowanie głównie właśnie wśród osób młodych, które dopiero wchodzą w dorosłe życie i rozpoczynają karierę zawodową. Ponadto grupę docelową stanowią raczej osoby samotne tzw. single, niż pary. Wynika to z faktu, że w wypadku młodych małżeństw szukających pierwszego wspólnego lokum, konkurencję stanowią lokale usytuowane na osiedlach z tzw. wielkiej płyty z lat 70-tych i 80-tych ubiegłego wieku. Takie nieruchomości mieszkalne, co prawda gwarantują niższy standard wykończenia, ale z drugiej strony charakteryzują się wyższym metrażem, który ma większe znaczenie dla rodziny, niż dla singla.

 

Emmerson S.A.

Tagi:␣
front

Omnie Emmerson

Emmerson S.A. jest jednym z liderów polskiego rynku nieruchomości, prowadząc działalność w zakresie pośrednictwa nieruchomościami, zarządzania, wyceny, rynku komercyjnego, doradztwa finansowego oraz analiz rynkowych.